PIKEFINDER - Forum wędkarskie - Forum o szczupakach - Forum szczupakowe - Forum dyskusyjne: Patenty Żeglarskie i Motorowodne
Aby w pełni korzystać z serwisu ../ należy się zarejestrować.
Można to zrobić
TUTAJ
Zapraszamy na PIKEFINDER - Forum wędkarskie - Forum o szczupakach - Forum szczupakowe
Ten aplet jest widoczny tylko dla niezarejestrowanych użytkowników!

Luty 2021
Łowca Ryby Miesiąca
Kamil Zaczkiewicz

PikeFinder

Wszystko o szczupaku

Ostatnio dodane fotki

Sezon 2020
Kolejny wypad
Urlop Galicja 2020

2020
Łowca Ryby Roku
Kamil Zaczkiewicz

PikeFider

Strony partnerskie



Translate

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Aktualnie na stronie

· Goście: 2

· Użytkownicy:


· Łącznie użytkowników: 1,323

· Najnowszy użytkownik: aldonadziob

Stop sieciom w PZW



Zobacz temat

 Drukuj temat
Patenty Żeglarskie i Motorowodne
norimk
UPRAWNIENIA DO PROWADZENIA JACHTÓW I MOTORÓWEK


BEZ UPRAWNIEŃ
Osobom nie posiadającym uprawnień żeglarskich pozostaje żeglowanie mniejszymi jachtami lub łodziami z silnikami niewielkiej mocy. Nie posiadając żadnych uprawnień można pływać jachtem żaglowym o długości całkowitej nie przekraczającej 7,5m (zmiana przepisów od 1 stycznia 2008r.) lub jachtem motorowym z silnikiem o mocy nie przekraczającej 10kW (ok.13KM). Jacht żaglowy może być wyposażony w dowolnej mocy silnik pomocniczy (Za pomocniczy napęd mechaniczny jachtu żaglowego uważa się dowolnej mocy silnik spalinowy, elektryczny, hydrauliczny itp.).
Podstawa prawna: (USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1208)

Z UPRAWNIENIAMI
Osoby pragnące pływać większymi jednostkami lub o większej mocy silnika (np. skuter wodny), wg polskich przepisów powinny posiadać stosowne uprawnienia potwierdzone odpowiednim patentem nadanym przez Polski Związek Żeglarski (PZŻ) lub Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego (PZMWiNW).
Jak zdobyć uprawnienia i gdzie?
Wystarczy odbyć szkolenie i zdać egzamin. Kursy są stacjonarne (obozy), wędrowne (rejsy) oraz weekendowe (dla osób cierpiących na brak czasu) i przeważnie trwają około 2 tygodni. Szkolenia organizowane są przez prywatne firmy zatrudniające uprawnionych instruktorów. Egzamin jest podzielony na dwa etapy - teoretyczny i praktyczny.
Jachty żaglowe
Na Mazurach do kierowania rekreacyjnym jachtem żaglowym bez ograniczenia pod względem powierzchni żagla czy długości upoważniona jest osoba legitymująca się stopniem żeglarza jachtowego. Jacht żaglowy może być wyposażony w dowolnej mocy silnik pomocniczy (Za pomocniczy napęd mechaniczny jachtu żaglowego uważa się dowolnej mocy silnik spalinowy, elektryczny, hydrauliczny itp.). Osoby legitymujące się wyższymi stopniami żeglarskimi posiadają ponadto uprawnienia do żeglugi po wodach morskich.
Jachty motorowe
Aby kierować jachtem motorowym z silnikiem o mocy przekraczającej 10kW (ok.13KM) należy posiadać kwalifikacje potwierdzone odpowiednim patentem sternika motorowodnego lub starszego sternika motorowodnego.
Do holowania narciarzy lub obiektów latających (np. parasail) wymagana jest dodatkowa licencja (na holowanie narciarza wodnego, na holowanie statków powietrznych).
Ślizgi lodowe
Od roku 2006, aby uprawiać żeglarstwo lodowe nie jest wymagane posiadanie żadnych uprawnień. Wcześniej były wymagane uprawnienia żeglarza i sternika lodowego. Żeglarz lodowy uprawniał do prowadzenia ślizgów lodowych o powierzchni pomiarowej żagla do 6 m2 pod nadzorem. Sternik lodowy uprawniony był do prowadzenia ślizgów lodowych bez ograniczeń. W praktyce nikt nie przeprowadzał kontroli uprawnień lodowych, dlatego przepis był martwy. Dla własnego bezpieczeństwa zalecamy odbyć szkolenie lub zapoznać się z podstawowymi zasadami zachowania na lodzie (umiejętność określenia wytrzymałości lodu oraz bezpiecznego przebywania na lodzie). Żeglarstwo lodowe w ostatnich latach stało się modne - podobnie jak inne sporty ekstremalne. Na Mazurach pojawia się coraz więcej szkółek i wypożyczalni bojerów (ślizgów lodowych). Coraz bardziej popularny staje się także windsurfing lodowy - prosty ślizg można wykonać tanim kosztem we własnym zakresie.

CUDZOZIEMCY
Polskie przepisy nie mówią nic na temat zezwolenia lub zakazu prowadzenia jachtów żaglowych lub motorowych przez cudzoziemców po wodach śródlądowych. Istnieją jedynie wytyczne w Instrukcji Polskiego Związku Żeglarskiego w sprawie uprawiania żeglarstwa. Według instrukcji obcokrajowiec może:
legitymować się zagranicznym certyfikatem kompetencji uznanym przez PZŻ (paragraf 7 pkt.3)
zdać egzamin i uzyskać odpowiedni patent PZŻ (paragraf 3 pkt.6)
otrzymać odpowiedni patent PZŻ bez egzaminu legitymując się zagranicznymi certyfikatem zgodnie z kwalifikacjami określonymi w tym certyfikacie (paragraf 3 pkt.7).

SŁOWNICZEK:
Jacht motorowy
Oznacza statek o napędzie mechanicznym przeznaczony do uprawiania sportu i rekreacji. Za jacht motorowy uważa się również skuter wodny, łódź pneumatyczną i poduszkowiec. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa. Dz. U. Nr 112, poz. 729).
Jacht żaglowy
Oznacza statek, którego główny napęd stanowią żagle
Pomocniczy napęd mechaniczny jachtu żaglowego
Dowolnej mocy silnik spalinowy, elektryczny, hydrauliczny itp.
Żeglarz jachtowy
Wymagania: ukończenie 12 roku życia, ukończenie szkolenia, zdanie egzaminu na stopień żeglarza jachtowego.
Uprawnienia: prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych, prowadzenie jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości całkowitej do 8,5 m po wodach morskich w strefie 2 Mm od brzegu w porze dziennej.
Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, realizują powyższe uprawnienia pod nadzorem osoby pełnoletniej która posiada stopień żeglarza jachtowego lub wyższy
Ramowy program szkolenia na stopień ŻEGLARZA JACHTOWEGO
1. Przepisy
a] prawo drogi na wodach śródlądowych
b] sygnały wzywania pomocy
c] znaki i sygnały stosowane na wodach śródlądowych
d] przepisy lokalne
e] zasady postępowania w razie wypadku i awarii; ubezpieczenia
f] zasady zachowania się na jachcie, obyczaje żeglarskie, flagi i bandery
g] zasady organizacji regat; podstawowe przepisy
h] podstawowe zasady ochrony środowiska
2. Budowa jachtów
a] podstawowe nazewnictwo części składowych typowego jachtu śródlądowego
b] zasady bezpiecznego posługiwania się instalacjami jachtowymi
c] podstawowe elementy i obsługa współczesnego jachtowego silnika przyczepnego
3. Teoria żeglowania
a] kursy względem wiatru, wiatr rzeczywisty i pozorny, zawietrzność i nawietrzność, praca żagli, działanie steru
b] zapobieganie wywrotkom - stateczność
4. Locja
a] oznakowanie nawigacyjne na wodach śródlądowych
b] zagrożenia i przeszkody żeglugowe, informacje o budowlach hydrotechnicznych
5. Meteorologia
a] skala Beauforte'a z opisem
b] typowe zjawiska meteorologiczne, bryzy, odbicia, szkwały itp. Zjawiska niebezpieczne i ich oznaki
c] komunikaty meteorologiczne
6. Ratownictwo
a] środki bezpieczeństwa i sposoby posługiwania się nimi
b] wywrotka jachtu - zachowanie załogi i ratowanie wywróconego jachtu
c] człowiek w wodzie - niebezpieczeństwa
d] zagrożenia pożarowe
7. Prace bosmańskie
a] podstawowe węzły żeglarskie i mocowanie lin do osprzętu
8. Manewrowanie jachtem
a] klar do wypłynięcia i portowy
b] podstawy cumowania i kotwiczenia
c] obsługa żagli i osprzętu
d] manewrowanie jachtem o powierzchni żagli min. 15 m2 pod żaglami
e] manewrowanie jachtem żaglowym pod silnikiem
f] manewr 'człowiek za burtą'

Informacje te pozyskane ze strony internetowej
http://www.mazury.info.pl/zeglarstwo/uprawnienia/
When I fish, I know that I'm alive
 
Arek Pawlak
Dzięki, z pewnością się przyda, bo w tym roku zaczynamy z Adamem przygodę z pływaniem.
Pozdrawiam, Arek.
 
Slawomir Tabor
Norimk mógłbyś podać jakąś lekturę dotyczącą przepisów na wodzie ,tytuł autora.TS
 
Maciej Marchwiak
Hmm... Zastanawiam się czy mój patent Żeglarza Jachtowego wydany 1979 r. jest jeszcze coś wart ? Pozdrawiam ! Smile
 
Arek Pawlak
Pewnie tak. To tak jak z prawem jazdy.
Pozdrawiam, Arek.
 
Jan Brzozowski
Panowie, podobno nasze patenty sternika nie są honorowane za granicą, a patenty zagraniczne nie są honorowane w Polsce. Dlaczego? Jak zwykle, urzędasy olały swoje obowiązki i teraz jak zwykle cierpią obywatele.

Po prostu Polska nie przystąpiła do Rezolucji nr 40 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ i nie może wydawać certyfikatów ICC (międzynarodowych). Tak więc nie tylko certyfikaty ICC nie są honorowane w Polsce, ale niestety nasze patenty są nieważne za granicą !
Można pływać tylko na tych silnikach, które w danym kraju nie wymagają uprawnień.
LUBIĘ RYBOWANIE Smile Tetryk I
 
Arek Pawlak
Czyli jesteśmy teraz taką Motorowodną Białorusią..
Pozdrawiam, Arek.
 

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Przejdź do forum:

Wygenerowano w sekund: 0.07
14,191,742 unikalne wizyty